Kamalduliai
Kamalduliai – atsiskyrėlių (eremitų) ir bendruomenėje gyvenančių (cenobitų) vienuolių ordinas, kurį XI a. pradžioje įkūrė šv. Romualdas.
Kilmė
Kamalduliai – atsiskyrėlių (eremitų) ir bendruomenėje gyvenančių (cenobitų) vienuolių ordinas, kurį XI a. pradžioje įkūrė šv. Romualdas. Jau įsteigęs ir reformavęs beveik 100 vienuolynų ir eremų (pavieniui gyvenančių vienuolių bendruomenių), apie 1012 m. šv. Romualdas atvyko į Arezzo vyskupiją, ieškodamas vietos naujam eremui. Čia, pasak legendos, jis sutiko grafą, vardu Maldolus. Šis pasisakė šventajam patyręs baltai vilkinčių, į dangų kopėčiomis kylančių vienuolių viziją ir pasiūlė savo žemes būsimajam vienuolynui. Šv. Romualdas priėmė dovaną ir pastatė garsųjį eremą, pavadintą Campus Maldoli arba Camaldoli. Vėliau, iš to paties geradario gavęs žemes Fonte Buono vietovėje, jis pastatydino svečių namus ir kitus pastatus. Camaldoli ir Fonto Buono – vienuolių kamaldulių ir jų vardo kilmės vieta.
Lietuvoje gyvavo du kamaldulių vienuolynai: EREMUS MONTIS PACIS (1664–1832) Pažaislyje ir EREMUS INSULAE VYGRENSIS (1667–1800) LDK priklausiusioje Vygrių saloje (dabar Suvalkų vaivadija Lenkijoje)
Legenda rasta Italijos kamaldulių archyve aukso apvadais papuoštoje knygoje. Vėliau ši knyga buvo pavogta, tačiau legendai likti užmirštai nebuvo lemta.
Legenda pasakoja, jog seniai seniai, kai šv. Romualdas su pirmaisiais pasekėjais dar gyvendavo kalnų olose, miegodavo po galva pasidėję akmenis, o gerdavo iš tyro kalnų ežero, kasryt du balandžiai atnešdavę jiems duonos, kurią valgydami jausdavo ypatingų Rojaus sodo vaisių skonį ir apsvaigdavo lyg nuo stipriausio vyno.
Šią istoriją eremitai senoliai perduodavo iš lūpų į lūpas savo jauniesiems broliams ir antai praėjus keliems amžiams, ordinui įsikūrus Lenkijoje bei Lietuvoje, vienas Pažaislio Mons Pacis eremitas - brolis Mykolas panoro iškepti t o k i ą duoną, bet niekas iš senolių eremitų nežinojo nei tikslaus recepto, nei tikrosios sudėties... Kiekvieną vakarą brolis Mykolas ateidavo prie šv. Romualdo paveikslo maldauti paslaptingosios duonos recepto... Kartą jis susapnavo šventąjį įkūrėją, kuris laužė duoną, davė jam ir pasakojo, kaip ją kepti.
„Šią duoną ,- tęsdamas žodžius bylojo patriarchas, galima kepti tik kartą metuose. Džiovintus vaisius (kokius, paslapties eremitas Mykolas neišdavė) sename vyne užraugsi pelenų dieną, nes kaip kviečio grūdas, iš kurio kepama duona, turi apmirti, taip ir žmogus turi pasninku bei atgaila apmirti, kad gimtų Dievo Karalystei... Vaisiai vyne turi stovėti visą gavėnią, kol pasninkausi ir pelenais galvą barstysi, kasryt keldamas ir sakydamas „pulvis es et in pulves reversis“... Didįjį šeštadienį minkydamas duoną ritmingai kartok senąją Jėzaus maldą: „Viešpatie Jėzau Kristau, gyvojo Dievo Sūnau, pasigailėk manęs nusidėjėlio“...Duonoje apmirę sumalti kviečiai ir vyne išbuvę vaisiai, kuriuos sudėsi, viską jaučia, ir jei melsies tik lūpomis, bet ne širdimi, duona neiškils, todėl būk atidus... Valgyti šią duoną reikia Velykų Vigilijoje, paryčiais, prieš pat aušrą, kai iš kapo kėlėsi mūsų Aukščiausiasis Viešpats ir Valdovas Kristus...
Po šiai dienai Kamaldulių duona pasiekia mūsų stalą... Atsiranda ji paslaptingai: galbūt kepama pagal senąjį eremitui Mykolui sapne apreikštą receptą, o gal į Pažaislio eremitoriumą nakčia ją atskraidina du Rojaus balandžiai...